opony przemyslowe

Trzy klasy opon przemysłowych

Ze względu na specyficzne warunki pracy i ryzyko szybkiego uszkodzenia tradycyjnego ogumienia, w wielu pojazdach budowlanych i im podobnych instaluje się wytrzymałe opony przemysłowe diagonalne. To specyficzny rodzaj opon charakteryzujących się mniejszą podatnością na odkształcenia, bardziej sztywnych i twardych, a dzięki temu lepiej przystosowanych do użytkowania w trudnych warunkach terenowych. Oprócz opon diagonalnych na rynku dostępne są jeszcze opony radialne i diagonalne z opasaniem.

Opony radialne

Podstawowym rodzajem samochodowego ogumienia są opony radialne. To jedna z trzech głównych kategorii opon przemysłowych oznaczonych literą R, charakteryzujących się dużą elastycznością boków i sztywną częścią bieżnika, o dobrej przyczepności na śliskiej nawierzchni, o niskich oporach toczenia i dobrych właściwościach podczas pokonywania łuków drogi. Opony przemysłowe o konstrukcji radialnej bazują na osnowie ułożonej pod kątem 90 stopni względem osi szkieletu opony i zastosowaniu specjalnego opasania w czole opony, które wzmacnia bieżnik. Opony tego typu mają zwiększoną powierzchnię styku z powierzchnią drogi, co przekłada się na lepszą przyczepność, zwłaszcza na śliskich nawierzchniach.

Opony diagonalne

Alternatywą dla charakteryzujących się dużą elastycznością opon radialnych są znacznie od nich twardsze i sztywniejsze, ale dzięki temu bardziej odporne na uszkodzenia, zwłaszcza bocznych powierzchni, przemysłowe opony diagonalne. Zmieniona konstrukcja tego typu opon sprawia, że ich boczne części są mniej elastyczne niż w oponach radialnych, ale dzięki temu mniej podatne na rozerwanie, przecięcie czy pęknięcie. Diagonalne opony przemysłowe gwarantują większą stabilność na trudnych nawierzchniach, są mocniejsze i dobrze tłumią nierówności. Ze względu na zastosowanie kilku warstw tkaniny wykorzystanej do stworzenia osnowy takie ogumienie jest zwykle dość ciężkie. Opony diagonalne mają także większe opory toczenia, co przekłada się na większe zużycie paliwa, gdy wyposażony w nie pojazd porusza się po drogach utwardzonych.

Opony diagonalne z opasaniem

Trzecią wersją opon przemysłowych są zmodyfikowane, bardziej elastyczne opony diagonalne. Dzięki zastosowaniu dodatkowego opasania tego typu opony są mniej podatne na odkształcenia od standardowych opon diagonalnych i lepiej sprawdzają się na łukach. To pośredni wybór pomiędzy elastycznymi oponami radialnymi i sztywnymi, wytrzymałymi, ale i szybko odkształcającymi się oponami diagonalnymi. Diagonalne opony przemysłowe z opasaniem sprawdzą się w pojazdach poruszających się po nawierzchniach mieszanych.

About The Author

Dodaj komentarz