Napędy do bram garażowych od lat cieszą się rosnącą popularnością, zarówno w budynkach mieszkalnych, jak i przemysłowych. Dzięki nim codzienne korzystanie z bramy staje się o wiele prostsze, wygodniejsze oraz bezpieczniejsze. Jednak, jak każde urządzenie mechaniczne, napędy mogą czasami zawieść – np. podczas awarii prądu lub uszkodzenia mechanizmu. Aby użytkownicy nie zostali odcięci od dostępu do swojego garażu, producenci wyposażają te systemy w specjalne funkcje awaryjnego otwierania. Ten artykuł wyjaśni, jak działa ta funkcja, jakie mechanizmy są w nią zaangażowane oraz w jakich sytuacjach może okazać się niezbędna.
Mechanizm awaryjnego otwierania w napędach do bram
Funkcja awaryjnego otwierania w napędach bram garażowych ma na celu umożliwienie użytkownikowi ręcznego otwarcia bramy w przypadku wystąpienia problemów z zasilaniem lub napędem. Mechanizm ten działa poprzez rozłączenie napędu mechanicznego od bramy, co pozwala na jej swobodne, ręczne podniesienie. Standardowe napędy do bram garażowych są wyposażone w specjalną linkę, którą należy pociągnąć w momencie awarii. Linka ta zazwyczaj umieszczona jest w łatwo dostępnym miejscu – zazwyczaj na wysokości około 1,5 metra, aby każdy użytkownik miał do niej wygodny dostęp.
Podczas normalnego działania napęd pracuje na zasadzie przekładni, które odpowiedzialne są za podnoszenie i opuszczanie bramy. Kiedy jednak użytkownik pociąga za linkę awaryjnego otwierania, mechanizm rozłącza napęd od bramy, co sprawia, że przestaje ona być zablokowana. W ten sposób możliwe staje się jej ręczne przesunięcie, co ma szczególne znaczenie w momencie braku zasilania czy innych awarii technicznych. W zależności od modelu napędu, po przywróceniu prądu lub naprawie mechanizmu, brama automatycznie wraca do trybu pracy z napędem lub wymaga ponownego ręcznego połączenia napędu.
Zobacz również napędy do bram w Łodzi.
Rodzaje mechanizmów awaryjnych
W zależności od producenta i rodzaju napędu do bramy garażowej, możemy spotkać się z różnymi mechanizmami awaryjnego otwierania. W najprostszych modelach wykorzystywana jest wspomniana wcześniej linka, która umożliwia ręczne odłączenie napędu. Istnieją jednak także bardziej zaawansowane systemy, które oferują dodatkowe funkcje zwiększające bezpieczeństwo użytkowników.
Jednym z popularnych rozwiązań jest mechanizm awaryjnego otwierania z kluczem. Jest on szczególnie przydatny w sytuacjach, gdy nie ma dostępu do wnętrza garażu, a napęd znajduje się wewnątrz budynku. Mechanizm ten umieszczany jest na zewnątrz garażu i pozwala na ręczne otwarcie bramy po przekręceniu specjalnego klucza, który aktywuje system awaryjny. Działa to podobnie jak w przypadku wewnętrznej linki – napęd zostaje rozłączony, a bramę można otworzyć ręcznie. Rozwiązanie to sprawdza się zwłaszcza w sytuacjach, kiedy użytkownik nie ma możliwości dostania się do wnętrza garażu z innego pomieszczenia.